OKRESNÁ SÚŤAŽ
V PROGRAMOVANÍ A OBSLUHE POČÍTAČA
2001
ÚLOHY – KATEGÓRIA : PROGRAMOVANIE
SKUPINA – POKROČILÍ
A. Nakresli jedným ťahom motív domčeka / je potrebné dodržať
uvedené členenie v dielikoch /
B . Napíš program:
- pre výpočet obvodu a obsahu útvarov : štvorec
, obdĺžnik a kruh
- pre výpočet povrchu a objemu útvarov
: kocka , kváder , valec
C. Napíšte program NIM ( zápalky ) . Hráč a počítač postupne odoberajú
1, 2 alebo 3 zápalky. Prehrá ten, ktorý zoberie poslednú zápalku.
Celkový počet zápaliek ( najmenej 13 a najviac 250 ) zadáva na začiatku
hry hráč a ako prvý odoberá zvolený počet zápaliek.
Optimálna stratégia je táto :
1. Celkový počet zápaliek N na začiatku treba zvoliť tak, aby N= 4k
+ p , kde k je prirodzené číslo a p sa rovná 2,3 alebo 4.
2. Predpokladajme, že sme na ťahu a v hre zostalo Z zápaliek.
Treba odobrať x zápaliek ( kde x sa rovná 1 , 2 alebo 3 ) tak, aby číslo
Z - x -1 bolo bez zvyšku deliteľné číslom 4.
Autor úloh : Šaling Ladislav - CVČ Poprad
Poprad 15.5.2001